woning verkopen

NIEUWS 24-07-2017 DOOR: MATHILDE VAN DEN HENGEL, JURIST NVM

Marc Oortgiesen

Over courtage….
Bij de NVM horen we vaak de vraag ‘Wat mag een makelaar kosten?’ of ‘Wat is het gemiddelde normale tarief?’ Ons antwoord is: ‘Dat hangt ervan af…’

Nu vraag je je misschien af wat je aan dit antwoord hebt. Op een simpele vraag kan toch ook een simpel antwoord worden gegeven? De praktijk is anders. Tot vlak voor de millenniumwisseling schreef de NVM vaste tarieven voor aan haar leden. Voor elke dienst was het zo duidelijk welk prijskaartje eraan vasthing. Vanaf 1999 zijn de vaste tarieven echter afgeschaft. Elke makelaar mag dus zelf bepalen hoeveel hij of zij vraagt voor de aangeboden diensten.

Afspraken maken

Voordat je een makelaar inschakelt, is het verstandig je te verdiepen in de dienstverlening. Vraag bijvoorbeeld bij een paar makelaars na wat zij voor je kunnen betekenen. Het is belangrijk om niet alleen te vragen wat de dienstverlening kost, maar ook wat je daarvoor krijgt. Maken zij de foto’s, of regel je dat zelf? Wie leidt geïnteresseerde kijkers rond? Bij wie kan een koper met al zijn vragen terecht? Hoe wordt de onderhandelingsstrategie bepaald? Of wie zoekt er naar een nieuwe woning? En hoe (vaak) heb je met elkaar contact?

Als je duidelijke afspraken hebt gemaakt met de makelaar van jouw keuze, dan is het belangrijk om de afspraken vast te leggen in een opdracht tot dienstverlening. In de opdracht wordt beschreven van welke diensten je gebruik kunt maken. Ook wordt het tarief van de makelaar erin vastgelegd. En als je bijzondere afspraken hebt gemaakt, kan dat er ook bij worden gezet. Maak je later andere afspraken? Dan is het verstandig om dit even aan elkaar te bevestigen, bijvoorbeeld per e-mail. Zo kan daar later geen twijfel over ontstaan.

Waar kan ik op letten?

Elke makelaar mag zelf zijn tarieven bepalen. Waar je op kunt letten is hoe de kosten zijn opgebouwd. Daar wordt verschillend mee omgegaan. Betaal je bijvoorbeeld een vast percentage na de verkoop? Of is het altijd een vast bedrag? Zijn er opstartkosten (bijvoorbeeld voor de foto’s en plaatsing op funda)? Moet je (een deel) van het loon betalen als je stopt met de opdracht voordat het huis verkocht of gekocht is? Of betaal je een bedrag per afgenomen dienst?

Omdat makelaars hun tarief en hun dienstverlening op verschillende manieren kunnen aanbieden, is het belangrijk om hiernaar te vragen als je een keuze wilt maken. Loop dus vooral even binnen bij je (toekomstige) NVM-makelaar!

Meer weten?

Voor meer informatie kun je contact met ons opnemen. NVM Consumentenvoorlichting is op werkdagen bereikbaar van 9.00-11.30 uur op telefoonnummer 030-6085189 of te benaderen via e-mail.

En laat het vooral weten als je interesse hebt in een specifiek onderwerp, dan besteden wij er aandacht aan in een blog.